Հարկերը խիստ ծանր
էին, բազմաթիվ և բազմատեսակ: Խանական վարչությունը ձգտում էր հնարավորին չափ շատ կորզել
բնակչությունից և այդ նպատակին հասնելու համար խանական պաշտոնյաները չէին խորշում բացարձակ
կողոպուտի և ոչ մի միջոցից:
Հարկերը երկու տեսակի էին՝ դրամական և բնամթերային:
Դրամական հարկերը որոշ իմաստով հաստատուն միավորներ էին, իսկ բնամթերային հարկերը կազմում
էին տվյալ տարում ստացված բերքի 3/30 մասը: Բնամթերքով գանձվող հարկը կարող էր լինել
և՛ մուլք և՛ բահրա: Բահրան դա հարկռենտայի այն մասն էր, որ գնում էր պետության գանձարանը: Մուլքադարական գյուղերում մուլքը կազմում էր բերքի 1/10 մասը և հատկացվում մուլքադարին:
և՛ մուլք և՛ բահրա: Բահրան դա հարկռենտայի այն մասն էր, որ գնում էր պետության գանձարանը: Մուլքադարական գյուղերում մուլքը կազմում էր բերքի 1/10 մասը և հատկացվում մուլքադարին:
Հարկային սիստեմը կարգավորելու և հարկերի գանձումը
դյուրացնելու նպատակով խանական վարչությունը գյուղերը բաժանել էր երեք խմբի՝ բահրաքյարական,
յարիքյարական և ռանչպարական: Գյուղերն էլ իրենց հերթին տրոհված էին բինաչաների: Վերջիններս
հարկման ենթակա հատուկ միավորներ էին, կազմված մի քանի ընտանիքներից՝ նայած նրանց տնտեսական
հզորության: Նույնիսկ այնպես էր լինում, որ մի ամբողջ գյուղ հազիվ մեկ բինաչա էր կազմում,
կային նաև գյուղեր, որտեղ բինաչիների թիվը մի քանի տասնյակի էր հասնում: Այսպես, Ուլուխանլու
գյուղում կար 80 բինաչա, Սարդարապատում՝ 50, մինչ դեռ Ջաֆարաբադ գյուղում կար միայն
մեկ բինաչա: Բազմաթիվ կիսավեր գյուղեր նույնիսկ մեկ բինաչա էլ չէին կազմում:
Բինաչաները, ըստ գյուղերի պատկանելության, երկու
տեսակի էին՝ բահրաքյարական և յարիքյարական: Բահրաքյարական յուրաքանչյուր բինաչա վճարում
էր տասը թուման և երկրագործության արդյունքների 1/3 մասը:
Յարիքյարական կամ կիսրարական գյուղերի բնակչությունը
գերազանցապես այլ վայրերից գաղթեցվածներ էին: նորեկ գաղթականերին սարդարը տրամադրում
էր հող, անասուններ, սերմացու, երկրագործական գործիքներ: Բերքը հավաքելուց հետո առանձնացնում
էին սերմացուն, մնացածը բաժանվում սարդարի և յարիքյարների միջև: Յարիքյարական բինաչան
դրամով երեք թուման հարկ էր վճարում:
Որոշ վայրերում հարկավճարումներն ըստ բինաչաների
կազմվում էին այլ կերպ: Դա վերաբերում էր թուրքական քոչվոր ցեղախմբերով բնակեցված վայքերին:
Կարաչորլիներից 7,5 բինաչայի համար գանձում էին 62,5 թուման, միլլի ցեղախմբից՝ 19,5
բինաչայի համար 162,6 թուման, Քյոլանի և Մուղանլի ցեղախմբերից՝ 37 բինաչայի համար
193 թուման սաաթլուցիներից՝ 28 բինաչայի համար
62,8 թուման, Չիրախլի ցեղից՝ 40 բինաչայի համար 250 թուման, Շահդիլիների և սադարակլիցիների
53 բինաչայի համար 275 թուման և այլն: Համայնքից Կողբի և Չնչհավատի «աղ կտրողները»
38 բինաչայի համար վճարում էին 357 թուման, իսկ ակոռեցիները՝ 30 բինաչայի համար
250 թուման:
Դրամական զգալի գումար էր ստացվում կաշառատվությունից
(ռուշֆաթից), որին թեև փեշքեշի տեսք էր տրվում, բայց մատուցվում էր դատական գործերը
հօգուտ իրենց լուծելու համար:
Բնակչությունը հարկահավաքներին պետք է վճարեր ծառայության
վարձ՝ ղուլլուխ-փուլի: Այն գանձվում էր բերքահավաքից հետո:
Վերոհիշյալ բազմաթիվ դրամական ուղղակի տուրքերից
և հարկերից բացի խանական գանձարանին մեծ եկամուտ էին բերում նաև անուղղակի հարկերը՝
մաքսերը, զանական տեսակի կապալային հոդվածները, քարավանատները, կրպակները, դրամահատությունը
և այլն:
Հյուսեին-Ղուլի խանի տիրապետության օրոք կապալով
տրված օբյեկտներից ամենակարևորը Կողբի աղահանքերն էին, որոնք տարեկան 3500 թումա եկամուտ
էին բերում: Մքասի կամ ռահդարիի գանձման գործը նույնպես տրվում էր կապալով: Ռահդարի
տարեկան կապալավարձը կազմում էր 3394 թուման:
Դրամական հարկերն ու տուրքերը գանձվում էին երկու
նվագով՝ աշնանը բերքահավաքից հետո և փետրվար ամսին, երբ ավարտվում էր բամբակի զտումը:
Այդ նպատակով գյուղերն էին ուղարկվում խանական ֆարաշներ՝ միրբոլուքների միրզաների ուղեկցությամբ
և, ստորագրություն վերձնելով, պարտադրում էին տանուտերին հավաքել և ճիշտ ժամկետին գանձարան
մուծել դրամական հարկերը, հակառակ դեպքում տուգանում էին նրանց:
Դրամական հարկերից ու տուրքերից բացի, գյուղական
բնակչությունից գանձվում էին նաև բնամթերային հարկերը: Բնամթերային հարկերի չափը կախված
էր գյուղերի այս կամ այն խմբին պատկանելուց:
Որոշ վայրերի գյուղացիներ կրում էին նաև մի այլ
պարհակ, որ փարաքար էր կոչվում:
Բնատուրք հավաքելու համար նշանակվում էին սարքյարներ
(հարկահավաքներ), ինչպես սարդարի այնպես էլ միրբոլուքների կողմից: Սարդարը հաճախ մահալներն
էր ուղարկում իր սարքյալներին, եթե նկատում էր, որ տուրքերը պակասում են, իսկ որոշ
դեպքեորւմ էլ իր սարքյալների փոխարեն նշանակում էր մահալային սարքյալներ:
Հարկերի գանձումը ուղեկցվում էր բռնություններով,
խժդժություններով, գյուղացիությանը դատապարտելով աղքատության ու թշվառության: Ծեծի
միջոցով մարդկանց տանջանքների հաշվին հավաքում էին այն հագեցնելու իր որկորը. Ամբողջ
երկիրը մաշում էր կեղեքումներով և ժողովրդի քրտինքով կառուցում Ղազվինի դաստակերտները,
բազմացնում գանձերը: Հարկային դաժան սիստեմը, իշխանավորների ընչաքաղցությունը, բազմաթիվ
ու բազմապիսի հարկերը, կանանց ու երեխաների վաճառքը, ունեցվածքի բռնագրավումը, խեղճ
գյուղացիության ստրկացումը վաշխառուներին, որոնք բարձր տոկոսներով և կարճ ժամկետներով
գումարներ տալով հետագայում բազմապատիկ ավելին էին կորզում իրենց ճանկն ընկած զոհերից,
գոյության անտանելի պայմաներ էին ստեղծում երկրի ամենաբազմամարդ և առավել շատ շահագործվող
դասակարգի՝ գյուղացիության համար:
Աղբյուր՝ Հայ ժողովրդի պատմություն Հ. 5
Սովորղ՝ Նելլի Գսպոյան
Դասավանդող՝ Վահրամ Թոքմաջյան
No comments:
Post a Comment